Na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym rozpoczął się nabór do projektu szkoleniowego „Leczenie w oparciu o udowodnione skuteczne dowody. Pomorski projekt edukacyjny dla lekarzy”. Szkolenie adresowane jest do lekarzy z całego kraju, zatrudnionych w podmiotach leczniczych (bez względu na formę zatrudnienia) oraz lekarzy wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktyki zawodowej, o której mowa w art. 5 Ustawy o działalności leczniczej.
Szkolenie ma na celu podniesienie kompetencji lekarzy, szczególnie lekarzy rodzinnych w zakresie praktycznego stosowania aktualnej wiedzy medycznej w opiece nad pacjentami. Istotą szkolenia jest podnoszenie kwalifikacji w oparciu o zasady medycyny opartej na dowodach (EBM) i nabycie umiejętności weryfikacji informacji medycznej wobec dużej podaży szkoleń, kursów, artykułów i innych materiałów adresowanych do praktyków.
Szczegółowy zakres tematyczny realizowanych kursów dla lekarzy jest skoncentrowany na obszarach istotnych z punktu widzenia potrzeb epidemiologiczno-demograficznych kraju. Poszczególne moduły uwzględnią potrzeby edukacyjne lekarzy pracujących i współpracujących z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej, a ich celem jest doskonalenie umiejętności lekarzy w zakresie chorób związanych:
- z układem krążenia,
- chorób nowotworowych,
- chorób i zaburzeń psychicznych,
- chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego,
- chorób układu oddechowego.
Rekrutacja przebiegać będzie wg kolejności zgłoszeń (po spełnieniu wymogów formalnych), zgodnie z zasadami i regulaminem zamieszczonym na stronie projektu.
Więcej informacji na stronie internetowej www.ebm.mug.edu.pl.
Komentarze
[ z 2]
Ciekawy projekt, który ma szanse zachęcić wielu lekarzy praktykujących w zawodzie do tego, żeby stale poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Wydawać by się mogło, że w leczeniu chorób przewlekłych zbyt wiele od lat się nie zmienia. Tymczasem w błędzie jest ten kto tak twierdzi. Badania nad leczeniem wielu przypadłości trwają od lat. I nawet bardzo doświadczony lekarz rodzinny przyjmujący od lat u siebie w gabinecie pacjentów i nawet prowadząc skuteczne leczenie, nie może być pewien, że najnowsze dowody naukowe nie rzucają nowego światła na leczenie niektórych schorzeń. I często korzystne byłoby, aby wiedzę zdobytą podczas studiów medycznych, a później pracy w zawodzie od czasu do czasu zweryfikować z najnowszymi doniesieniami. Być może właśnie projekt o którym mowa w tekście będzie nie tylko dawał taką możliwość, ale dodatkowo motywował lekarzy i zachęcał, aby zwrócić na to uwagę i być może wziąć udział w projekcie.
O tak, zdecydowanie warto byłoby skorzystać z takiego szkolenia. Wydaje mi się, że zwłaszcza przydatne mogłoby to być dla lekarzy starszej daty. Tylko pytanie czy oni będą w ogóle zainteresowani propozycjami doszkalania w danym temacie. Niestety, ale znaczna część zwyczajnie żyje w przekonaniu, że już wszystko wie i wszystkie rozumy pochłonęła. Ale to niestety nie jest prawdą. Na przełomie ostatnich dziesięciu, maksymalnie dwudziestu lat medycyna poszła bardzo do przodu. Niestety, nie wszyscy lekarze starali się gonić za nią i nadążać. Stąd właśnie pojawiają się pewne problemy takie jak nieodpowiednie stosowanie terapii, albo stosowanie leczenia które już nie jest aktualne i nie odpowiada najnowszym wytycznym. Warto byłoby motywować lekarzy pracujących w gabinetach podstawowej opieki medycznej i namawiać do tego, aby przemyśleli oni ordynowane leczenie i czy przypadkiem wytyczne w pewnych zakresach nie uległy zmianie. Bo kiedy widzę jak lekarze rodzinny zapisują pacjentom leki opierające swoje działanie na zasadach homeopatii, a nie sprawdzonych dowodach medycznych i naukowych to, aż mi się zbiera gula w gardle. A to nie są jedyne przypadki i wydaje mi się, że chociaż w czasie studiów uczą nas w jaki sposób odróżniać to co w istocie skuteczne i ważne od tego co nie jest oparte na dowodach medycznych i nie jest sprawdzone przynajmniej co do skuteczności to i tak wiele osób o tym zapomina i później daje wiarę na przykład reklamom zamiast właściwie interpretować dane wynikające z badań naukowych przeprowadzanych według najwyższych standardów i z pełną randomizacją.