Do konsultacji publicznych skierowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej.

Projekt rozporządzenia wprowadza zmianę realizacji programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej polegającą na rozszerzeniu jego realizacji na województwa łódzkie, małopolskie, pomorskie, śląskie oraz wielkopolskie. Jako kryterium do włączenia realizacji programu pilotażowego we wskazanych województwach zastosowano liczbę ludności na podstawie publikacji danych Głównego Urzędu Statystycznego pn. „powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2021 r.”. Wskazane województwa, są województwami o największej liczbie ludności zaraz po województwie mazowieckim, które jako pierwsze zostało objęte programem pilotażowym.

Pierwotnie program pilotażowy objął świadczeniobiorców z województwa mazowieckiego. W pierwszym jego etapie - organizacyjnym - zawarto umowy na jego realizację oraz opracowano wytyczne postępowania procesu diagnostycznego i leczniczego świadczeniobiorcy. W etapie realizacyjnym, który obowiązuje od dnia 25 listopada 2021 r., rozpoczęto realizację programu pilotażowego z zastosowaniem opracowanych wytycznych. Opracowane wytyczne postępowania procesu diagnostycznego i leczniczego świadczeniobiorcy oraz wstępne ich przetestowanie w województwie mazowieckim pozwala na rozszerzenie obszaru realizacji programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej o kolejne województwa.

W projekcie rozporządzenia określono, dla nowo włączonych województw czas trwania poszczególnych etapów programu pilotażowego:

1) etap organizacji dla województw: łódzkiego, małopolskiego, pomorskiego, śląskiego i wielkopolskiego, który trwa od dnia 12 sierpnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.;

2) etap realizacji, który trwa do dnia 31 grudnia 2024 r.; termin ten został wydłużony o około 19 miesięcy dzięki czemu będzie możliwe zweryfikowanie sieci kardiologicznej na terenach nowo włączanych województw;

3) etap ewaluacji, w którym nastąpi podsumowanie i ocena realizacji programu pilotażowego, nastąpi w okresie 3 miesięcy od zakończenia etapu realizacji.

Dodatkowo w odniesieniu do województwa mazowieckiego wydłużono okres etapu realizacji.

Rozszerzono katalog pomiotów mogących kierować świadczeniobiorcę na kwalifikację do programu pilotażowego o: poradnię kardiologiczną, oddział o profilu kardiologicznym lub oddział o profilu chorób wewnętrznych, zmieniono definicję ośrodka podstawowej opieki zdrowotnej na ośrodek kierujący świadczeniobiorcę na kwalifikację do programu pilotażowego, oraz zwiększono do 50 zł kwotę dla ośrodków kierujących świadczeniobiorcę na kwalifikację do programu pilotażowego realizujących świadczenia w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna za skierowanie świadczeniobiorcy do kwalifikacji do programu pilotażowego. Zmiana ta ma na celu zwiększenie oddziaływania programu pilotażowego i objęcie opieką kardiologiczną większą liczbę pacjentów. Objęcie finansowaniem wyłącznie tych ośrodków wynika ze sposobu finansowania stawką kapitacyjną z uwzględnieniem chorób przewlekłych, w tym chorób układu krążenia, prowadzonych samodzielnie (bez udziału specjalisty) przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Kierowanie pacjenta w ramach programu pilotażowego wiąże się z obniżeniem finansowania dla tych ośrodków, natomiast w przypadku pozostałych podmiotów kierowanie pacjentów do programu pilotażowego nie wiąże się z obniżeniem finansowania.

Ze względu na świadczenia diagnozowania i leczenia nadciśnienia tętniczego oraz związanych z nimi powikłań sercowo-naczyniowych lub narządowych, włączono do sieci kardiologicznej w ramach ośrodków współpracujących I poziomu poradnie hipertensjologicznej.

W rozporządzeniu zmieniono również definicję dla ośrodków współpracujących II poziomu przez wskazanie, że wyboru takiego ośrodka dokonuje konsultant wojewódzki w dziedzinie kardiologii w porozumieniu z regionalnym ośrodkiem koordynującym – z uwagi na konieczność zapewnienia w danym województwie należytego rozmieszczenia ośrodków z uwzględnieniem odpowiedniego ich potencjału i poziomu kompetencji.

Umożliwiono zawieranie umów w trakcie trwania okresu realizacji dzięki czemu będzie możliwe zawieranie umów po zakończonym etapie organizacji. Dodatkowo wprowadzono przepis pozwalający na wykluczenie świadczeniodawców z sieci kardiologicznej na wniosek regionalnego ośrodka koordynującego.

Wskazana w projekcie rozporządzenia populacja - po 22 667 świadczeniobiorców z danego województwa - została wyliczona na podstawie liczby świadczeniobiorców dla województwa mazowieckiego oraz proporcji czasu trwania etapu realizacji programu pilotażowego dla nowych województw względem trwania etapu realizacji dla województwa mazowieckiego i zaokrąglona do pełnych jedności. Zakłada się, że etap realizacji rozpocznie się w styczniu 2023 r. Łącznie dla wszystkich wprowadzanych niniejszym rozporządzeniem województw liczba świadczeniobiorców wyniesie 113 335 (5 x 22 667). W związku zwydłużeniem okresu realizacji programu pilotażowego zwiększono, proporcjonalnie, maksymalną liczbę świadczeniobiorców w województwie mazowieckim mogących wziąć udział w programie pilotażowym, która wynosi obecnie 34 944.

W projekcie umożliwiono regionalnemu ośrodkowi koordynującemu dla województwa mazowieckiego aktualizację wytycznych postępowania procesu diagnostycznego i leczniczego świadczeniobiorcy. Wskazano również, że dotychczas opracowane wytyczne mają zastosowanie w województwach dla których umożliwiono realizację programu pilotażowego.

W uzasadnieniu projektu poinformowano, że określone w projekcie rozporządzenia regionalne ośrodki koordynujące to podmioty wykonujące działalność leczniczą o największym w danym województwie potencjale w zakresie personelu medycznego oraz sprzętu i aparatury medycznej, wyspecjalizowane w opiece kardiologicznej nad świadczeniobiorcą, dysponujące możliwością kompleksowego leczenia kardiologicznego i koordynujące opiekę kardiologiczną w ramach sieci kardiologicznej. Do wyłonienia regionalnych ośrodków koordynujących zastosowano dodatkowo kryterium odnoszące się do realizacji w 2021 r. świadczeń wysokospecjalistycznych - przeszczepienia wspomagania serca. Wyjątek stanowiło województwo łódzkie, w którym brak jest ośrodka, który realizowałby świadczenia wysokospecjalistyczne - przeszczepienia wspomagania serca, dla którego zastosowano dodatkowe kryterium jakim jest liczba wykonanych świadczeń ablacji zaburzeń rytmu serca

Regionalnym ośrodkiem koordynującym dla województwa:

  1. łódzkiego - jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej CentralnySzpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi;
  2. małopolskiego - jest Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II;
  3. mazowieckiego - jest Narodowy Instytut Kardiologii Stefana kardynałaWyszyńskiego - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie;
  4. pomorskiego - jest Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku;
  5. śląskiego - jest Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu;
  6. wielkopolskiego - jest Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

ZOBACZ: Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej