Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia, które zrównuje regulacje dotyczącące realizacji recepty wystawionej w postaci papierowej i elektronicznej.

Jak napisano w uzasadnieniu projektu, w obecnym stanie prawnym rozporządzenie umożliwia realizację recepty w postaci papierowej jeżeli określone dane zostały wpisane nieczytelnie bądź nieprawidłowo. Wobec rosnącej popularności recept w postaci elektronicznej pojawiły się wątpliwości dotyczące możliwości realizacji takiej recepty w przypadku, gdy zawiera ona nieprawidłowości. Celem zrównania statusu recept w postaci papierowej oraz elektronicznej i wychodząc naprzeciw postulatom społecznym, proponuje się umożliwienie realizacji obu postaci recepty, pomimo nieprawidłowości, pod warunkiem dokonania określonych czynności przez osobę wydającą.

Resort zdrowia tłumaczy, że przyjęcie takich rozwiązań jest korzystne dla pacjenta, który nie ponosi konsekwencji nieprawidłowości w wystawieniu recepty w postaci elektronicznej. Gwarantuje to także równą sytuację pacjentów bez względu na to w jakiej postaci została wystawiona ich recepta. W obecnym stanie prawnym możliwe jest swoiste walidowanie tylko recept w postaci papierowej.

MZ poinformował, że wątpliwości w tym zakresie były zgłaszane także ze strony farmaceutów, którzy podnosili kwestie możliwości realizacji recepty wystawionej w postaci elektronicznej, w której brak np. postaci leku czy sposobu jego dawkowania. Zatem zaproponowane w projekcie rozwiązania stanowić będą także niezwykle istotną wskazówkę i pomoc dla osoby wydającej leki w zakresie prawidłowej realizacji recepty w postaci elektronicznej.

Projekt rozporządzenia wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jest to uzasadnione potrzebą szybkiego wprowadzenia regulacji ułatwiających realizację recept w postaci elektronicznej.

Zobacz projekt