25 października Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło Stanowisko w sprawie niektórych aspektów rozwoju telemedycyny w Polsce. Poniżej publikujemy tekst stanowiska w całości.
W obliczu dynamicznego i nieuniknionego postępu technologicznego w dziedzinie nauk medycznych na świecie Prezydium NRL stoi na stanowisku, że osiągnięcia cywilizacji w tym zakresie powinny być prawidłowo wdrażane i wykorzystywane w polskim systemie opieki zdrowotnej. W szczególności dotyczy to rozwiązań związanych z możliwością udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (telemedycyna).
W ocenie Prezydium NRL przepisy art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, które dopuszczają udzielanie świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wydają się niewystarczające wobec obserwowanego rozwoju telemedycyny w Polsce.
W ocenie Prezydium NRL niezbędne jest szczegółowe określenie standardów i wytycznych w zakresie udzielania świadczeń telemedycznych, co zagwarantuje bezpieczeństwo i ochronę pacjentów, lekarzy i lekarzy dentystów. Konieczne jest także, by konsultacja telemedyczna zapewniała odpowiednią jakość, prowadzona była zgodnie obowiązującymi zasadami etyki lekarskiej, w szczególności z zachowaniem tajemnicy lekarskiej oraz zgodności z sumieniem lekarza, z dokładnym poinformowaniem pacjenta o ewentualnych ograniczeniach konkretnej metody telemedycznej oraz o możliwości wyboru przez pacjenta bezpośredniego kontaktu z lekarzem, na każdym etapie udzielania takiego świadczenia telemedycznego.
Jednocześnie Prezydium NRL kierując się troską o jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych podkreśla, że za wyborem przez pacjenta sposobu udzielenia świadczenia zdrowotnego w ramach telemedycyny nie powinno stać kryterium ceny. Zdaniem Prezydium NRL nie ma powodu, żeby ten sam rodzaj świadczenia, ale udzielony z wykorzystaniem technologii telemedycznych charakteryzował się inną (niższą) odpłatnością niż świadczenie zdrowotne udzielone w osobistym kontakcie z pacjentem.
Komentarze
[ z 4]
Możliwość odbycia wizyty lekarskiej za pomocą środków telekomunikacji jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla wielu chorych, a zwłaszcza dla osób starszych, które nie mogą wyjść z domu. Niektóre wizyty mogą się odbyć bez fizycznej obecności pacjenta w przychodni czy szpitalu. Gdyby seniorzy mieli dostęp do podobnych konsultacji ich stan zdrowia byłby pod znacznie lepszą kontrolą. Telemedycyna to wciąż przyszłość, ale już nie tak odległa.
Podzielam Pana zdanie. W większości osoby, które zgłaszają się do przychodni to osoby starsze, aby przedłużyć receptę. Wydaje mi się, że dzięki temu, że telemedycyna pozwoli na wystawienie im recepty i przesłanie chociażby wiadomością tekstową znacznie ułatwiłoby im życie. Zdarza się bowiem, że placówki medyczne są oddalone od miejsca zamieszkania pacjenta. Dotarcie do nich szczególnie w przypadku starszych osób, które mogą mieć problemy z poruszaniem byłyby to ogromnym ułatwieniem. Oczywiście nie jestem za tym aby pacjent w ogóle nie zjawiał się w przychodni. Dobrze aby lekarz raz na jakiś czas zobaczył się z pacjentem, sprawdził jaki jest jego ogólny stan. Bardzo często starsze osoby potrzebują także zwyczajnej rozmowy aby pomówić z kimś o swoich problemach. Lekarze w wielu przypadkach są także po części ich terapeutami. Wydaje mi się, że powinniśmy korzystać z rozwiązań jakie w dzisiejszych czasach oferuje nam medycyna. Wydaje mi się, że z biegiem lat jest zastosowanie będzie coraz większe, co z pewnością przyczyni się do polepszenia funkcjonowania ochrony zdrowia, a także znacznie ułatwi życie pacjentom.
Całkowicie zgadzam się ze Stanowiskiem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej odnośnie tego, że różnego rodzaju udogodnienia powstałe wraz z rozwojem technologicznym powinny się pojawiać w polskiej ochronie zdrowia. Już od jakiegoś czasu wiele różnych rozwiązań jest wykorzystywanych z czego zarówno lekarze jak i pacjenci są zadowoleni, a przecież to jest najistotniejsze. W wielu państwach na całym świecie rezultaty są podobne, dlaczego więc nie korzystać z tego co dają nam nowości technologiczne. Musimy być przygotowani, że sektor medyczny również rozwija się pod tym kątem, co z pewnością przyniesie ogromną liczbę zysków. Mam nadzieje, że tak jak w przypadku e-recept, e-zwolnień czy e-skierowań wiele innych podobnych rozwiązań znajdzie ogromną liczbę zwolenników w naszym kraju.
Telemedycyna daje nam bardzo wiele korzyści. Użytkownik aimaro poruszył temat seniorów. Ja chciałabym w tym przypadku wspomnieć, że dzięki temu, że chociażby dzięki elektronicznej recepcie nie będą oni musieli zgłaszać się do przychodni, co w sezonie jesienno-zimowym może być związane ze zwiększonym ryzykiem chociażby zachorowania na grypę. W przypadku starszych, nieszczepionych pacjentów ta choroba może wiązać się z poważnymi powikłaniami. O zastosowaniu telemedycyny słyszy się coraz częściej. W pewnych ośrodkach w Polsce planuje się również zastosowanie sztucznej inteligencji, która miałaby "pracować" w rejestracji. Umawiałaby pacjentów na wizyty, a co według mnie bardzo ważne przypominałaby pacjentom o zapisanych wizytach. Moim zdaniem jest to bardzo dobry pomysł ponieważ z różnych względów pacjenci nie zgłaszają się na nie, co w pewnym sensie także powoduje nieznaczne wydłużenie kolejek. W razie gdy pacjent nie mógłby się zgłosić na wizytę z pewnością szybko udałoby się znaleźć innego pacjenta, który stawiłby się do lekarza w konkretnym terminie.