Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy z 20 lipca 2017 roku o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Określa ona m.in. nowe terminy wdrażania elektronicznej dokumentacji medycznej.

Celem nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia jest m.in. doprecyzowanie definicji elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz obowiązku stosowania Polskiej Implementacji Krajowej (PIK) HL7 CDA oraz formatów EDM, które będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.

W nowelizacji ustawy doprecyzowano definicję EDM, tak aby obok dokumentów umożliwiających usługobiorcy uzyskanie od usługodawcy świadczenia opieki zdrowotnej określonego rodzaju (dokumenty przetwarzane na platformie P1 tj. recepta i skierowanie) objęła także inne dokumenty wskazane przez ministra zdrowia w drodze rozporządzenia.

Nowa regulacja zakłada także, iż administratorami danych związanych z rejestrami medycznymi będą podmioty, które prowadzą te rejestry. Prowadzenie rejestrów medycznych można będzie powierzyć również Narodowemu Funduszowi Zdrowia oraz innym jednostkom podległym MZ. NFZ ma być też administratorem danych przetwarzanych w systemie RUM-NFZ.

Ustawa ustala też nowe terminy realizacji Projektu P1:

  • Obowiązek wystawiania recepty w postaci elektronicznej - od 1 stycznia 2020 r.
  • Obowiązek wystawiania skierowania w postaci elektronicznej - od 1 stycznia 2021 r.
  • Prowadzenie pozostałej elektronicznej dokumentacji medycznej - od 1 stycznia 2019 r.
  • Wymian EDM za pośrednictwem P1 -od 1 stycznia 2021 r.

Czy zdążymy?

Na nowoczesne rozwiązania bardzo mocno czekają pacjenci. Według raportu „E-Zdrowie oczami Polaków”, przygotowanego przez LekSeek Polska, niemal 75% osób chciałoby otrzymywać receptę lub zwolnienie drogą elektroniczną np. poprzez e-mail. Takiej odpowiedzi udzieliły także osoby starsze, w grupie wiekowej 50+ (72,7% odpowiedzi). Niestety z II edycji badań poziomu informatyzacji podmiotów leczniczych w Polsce wynika, że w 2016 roku na EDM było gotowych 41 procent szpitali oraz 26 procent placówek udzielających stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych (innych niż szpitalne). Z powodu ciągłego przesuwanie terminów, wiele placówek zbagatelizowało problem i nawet nie rozpoczęło wdrażania odpowiednich rozwiązań.

Z pomocą może im przyjść Gabinet drWidget, przygotowany przez firmę LekSeek Polska. Program umożliwia nowoczesne zarządzanie przychodnią lub indywidualnym gabinetem, daje dostęp do baz informacji ułatwiających codzienną pracę oraz spełnia wszystkie ustawowe wymogi dotyczące Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Gabinet drWidget już teraz w bardzo prosty sposób umożliwia wystawianie i drukowanie recept lekarskich, zgodnie z wytycznymi NFZ oraz obowiązującymi przepisami, a gdy tylko resort zdrowia umożliwi wystawianie e-recepty, automatycznie dostosuje się do nowych funkcjonalności i pozwoli bardzo płynnie przejść do nowych rozwiązań.

Warto już dziś zdecydować się na wypróbowanie nowych rozwiązań, tak aby mieć czas na spokojne zapoznanie się z programem i wszystkimi jego możliwościami. W razie pytań dotyczących dostępu do aplikacji, bezpieczeństwa danych czy jakichkolwiek innych kwestii zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami pod nr telefonu 33 445 43 45 lub drogą mailową na kontakt@drw.pl.