Po prezentacji Karty Praw Dziecka – Pacjenta, dokonanej przez Rzecznika Praw Dziecka wraz z Rzecznikiem Praw Pacjenta w Sejmie, zostanie rozesłana do wszystkich szpitali prowadzących oddziały dziecięce oraz do sanatoriów i placówek medycznych, z których korzystają najmłodsi.

Karta Praw Dziecka-Pacjenta, to zbiór 13 punktów, które nie wskazują nowych praw, lecz przedstawiają i porządkują najważniejsze zapisy z ustawy o prawach pacjenta, równocześnie czerpiąc z zapisów Konwencji o Prawach Dziecka. Zarówno dzieci, jak i rodzice oraz personel medyczny, powinni znać prawa dziecka-pacjenta, żeby móc z nich korzystać i się do nich odwoływać. Karta Praw Dziecka-Pacjenta powinna im to ułatwić, ponieważ w sposób zwięzły, konkretny i kolorowy przestawia najważniejsze prawa najmłodszych pacjentów.

Opracowana została na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Podczas prezentacji Rzecznik Praw Dziecka podkreślił, że jest to klarowne przypomnienie o podmiotowości dziecka i o tym, że ma ono prawo do wyrażania własnego zdania we wszystkich sprawach, które go dotyczą. Personel medyczny i opiekunowie są zobowiązani do wysłuchania opinii dziecka i przyjęcia jej z należytą uwagą. Młody człowiek zawsze musi być właściwie leczony, ale musi być też godnie traktowany.




Źródło: www.termedia.pl