Lekarze Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia interweniują w sprawie limitu recept. Pisma dotyczące zniesienia limitu zostały skierowane do Ministra Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta i Rzecznika Praw Obywatelskich. Jednocześnie Biuro Prawne PPOZ przygotowało materiały informacyjne dla pacjentów w razie zablokowania możliwości wypisywania recept w danej przychodni.

W związku z wprowadzonym (3 lipca) przez Ministerstwo Zdrowia centralnym licznikiem recept - każdego dnia do biura PPOZ wpływa kilka, kilkanaście informacji (nie tylko z Wielkopolski) o osiągnięciu przez placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej limitu, co uniemożliwia realizację obowiązku zabezpieczenia pacjentów w leki, a tym samym uniemożliwia realizację umów z NFZ.

- O ile wcześniej, mimo dotkliwych problemów kadrowych, przychodnie POZ starały się sprostać codziennym wyzwaniom, o tyle wynikające z przekroczenia limitu zablokowanie możliwości wystawiania recept rodzi niedające się usunąć problemy z dalszą pracą i z realizacją kontraktu z NFZ. Sytuacja ta spotyka się z różną reakcją pacjentów: niektórzy nie chcą, bądź nie mogą czekać na wystawienie recepty do dnia następnego. Decyzja Ministra Zdrowia powoduje więc ich zrozumiałe oburzenie. Jest czas urlopowy, pojawiają się różne zdarzenia losowe, które potęgują braki kadrowe. Za każdym razem staramy się temu zaradzić - wspierają nas w tym pielęgniarki, asystenci medyczni... Dotychczas dawaliśmy radę, jednak wprowadzony limit recept potęguje problemy nie do przejścia – alarmuje Bożena Janicka, prezes PPOZ.

W związku z zaistniałą sytuacją PPOZ podjęło wiele działań mających na celu zniesienie limitu recept. Oprócz wystąpienia do Ministra Zdrowia oraz pism do NFZ, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Obywatelskich - biuro prawne PPOZ opracowało zalecenia postępowania w sytuacji, gdy system elektroniczny zablokuje lekarzowi możliwość wystawienia recept kolejnym pacjentom.

W placówkach PPOZ pojawiły się informacje z adresami i numerami telefonów instytucji, do których może się zgłosić pacjent, gdy z powodu przekroczenia limitu nie będzie mógł otrzymać recepty.


Źródło: PPOZ